وبلاگ تخصصی حقوق بین الملل عمومی (یونیفا)

وبلاگ تخصصی حقوق بین الملل عمومی (یونیفا)

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت ارشاد ثبت شده است . هر گونه سوء استفاده موجب مسوولیت مدنی و کیفری است .

 

در بزه صدور چک بلامحل فقط صادرکننده یاصادرکنندگان چک بلامحل قابل تعقیب کیفری می باشند.
در صدور چکبلامحل چه کسی حق شکایت دارد؟
طبق ماده ۱۱ قانون صدور چک طرح شکایت ودرخواست تعقیب کیفری فقط از دارنده چک پذیرفته می شود و منظور از دارنده اولین کسیاست که چک را به بانک ارائه و به نام وی گواهینامه عدم پرداخت صادر شده است.
مهلت شکایتکیفری در مورد چک بلامحل چند روز می باشد؟
برای شکایت کیفری دارنده می بایست ظرف شش ماهاز تاریخ چک به بانک مراجعه نماید،در غیر این صورت موضوع قابل تعقیب کیفری نمی باشدو از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت شش ماه فرصت دارد که شکایت خود را به مرجعقضایی تقدیم نماید،بدیهی است چنانچه ظرف این مدت مراجعه نشود موضوع مشمول مرور زمانشده و قابل تعقیب کیفری نخواهد بود.
هزینه شکایتکیفری صدور چک بلامحل چقدر می باشد؟
برابر آئین نامه تعرفه خدمات قضایی مبلغپنجاه هزار ریال بعنوان ورودی شکوائیه دریافت می شود،علاوه بر این مبلغ می بایست درمورد چک های تا مبلغ یک میلیون ریال معادل پانزده هزار ریال و نسبت به مازاد تامبلغ ده میلیون ریال مبلغ چهل هزار ریال و در مورد چک های مازاد بر ده میلیون ریالیکصدو پنجاه هزار ریال دریافت شود. بعنوان مثال: چک به مبلغ یک میلیون ریال بایدشصت هزار ریال هزینه دادرسی وصول شود چک به مبلغ ده میلیون ریال باید یکصدو پنجهزار ریال هزینه دادرسی وصول شود چک به مبلغ ده میلیون و یک ریال و بیشتر بایددویست هزار ریال هزینه دادرسی وصول شود البته هزینه اوراق و تصدیق مستندات بطورجداگانه محاسبه و وصول می گردد.
هزینه دادرسیدعوای مطالبه وجه چک چقدر می باشد؟
هزینه دادرسی دعوای مطالبه چک برابر آخرینتغییرات شامل پنجاه هزار ریال هزینه ورود دادخواست بعلاوه هزینه دعوا که تا مبلغ دهمیلیون ریال یک و نیم درصد و نسبت به مازاد دو درصد می باشد،البته هزینه اوراق وتصدیق مستندات بطور جداگانه محاسبه و وصول می شود.
آیا صرف ارائهچک بدون گواهینامه عدم پرداخت برای طرح دعوا یا شکایت راجع به چک کفایت میکند؟
با توجه به اینکه جهت دریافت وجه چک می بایستبه بانک مراجعه شود و گواهینامه صادره از سوی بانک دلیلی بر عدم پرداخت محسوب میگردد الزاما” ارائه این گواهی ضروری می باشد.
آیا پس ازصدور گواهی عدم پرداخت امکان انتقال چک به شخص دیگر وجود دارد؟
انتقال چک بعد از صدور گواهینامه عدم پرداختممکن است لیکن حق تعقیب کیفری ساقط می شود.
آیا طرح سایرشکایات یا دعاوی غیر از چک از طریق دفاتر خدمات قضایی امکان دارد؟
در حال حاضر امکان طرح تمامی دعاوی و شکایاتبرای دفاتر خدمات قضایی وجود دارد لیکن با عنایت به اینکه صرفا” در مورد چک امکانارسال ضمائم از طریق الکترونیکی وجود دارد در سایر دعاوی و شکایات می بایست اوراقدادخواست یا شکوائیه به انضمام مستندات پیوست به واحد قضایی مربوط ارسال شود.
در دعوایمطالبه وجه چک چنانچه مبلغ آن تا پنجاه میلیون ریال باشد کدام مرجع صلاحیتدارد؟
با توجه به قانون شوراهای حل اختلاف رسیدگیبه دعاوی مالی تا پنجاه میلیون ریال بعهده شورای حل اختلاف می باشد که در حال حاضربلحاظ عدم ارتباط شبکه امکان ارسال دادخواست یا شکوائیه الکترونیکی به این مرجعوجود ندارد.
شکایت کیفریچک هایی که مبلغ آنتا پنجاه میلیون ریال است به کدام مرجع تقدیم میشود؟
رسیدگی به شکایت کیفری راجع به صدور چکبلامحل صرفنظر از مبلغ آن بعهده مراجع قضایی دادگستری(دادسرا و دادگاههای عمومی) میباشد.
شکایت کیفریچک در حوزه های بخش که فاقد دادسرا می باشد باید به کدام مرجع ارسالشود؟
در حوزه های بخش که فاقد دادسرا می باشدشکایات و دعاوی ابتدائا” در دادگاه عمومی بخش مطرح می شود.
دادخواستمطالبه وجه چکی که قبلا” شکایت کیفری مطرح شده است به کدام مرجع ارسال میگردد؟
در صورتی که راجع به صدور چک بلامحل پروندهکیفری مطرح رسیدگی باشد مطابق ماده ۱۱ قانون آئین دادرسی کیفری مادام که ختم رسیدگیاعلام نشده است می توان دادخواست را به دادگاه رسیدگی کننده به جرم صدور چک بلامحلتقدیم نمود.
چک هایی که میتوان در مورد آن شکایت کیفری نمود؟
با توجه به ماده۲ قانون صدور چک تعقیب کیفریفقط راجع به چک های صادره عهده بانک های ایرانی داخل و خارج کشور تجویز شده است لذااوراقی که تحت عنوان حواله یا چک در مؤسسات مالی یا اعتباری یا صندق های قرض الحسنهتنظیم می شود قابل تعقیب کیفری نمی باشد.
دادخواستمطالبه وجه حواله های صادره عهده صندوق های قرض الحسنه تحت چه عنوان قابل طرحاست؟
با توجه به رویه جاری اینگونه اوراق بعنوانچک شناخته نمی شود لذا دعوی مطروحه در قالب مطالبه وجه چک قابل ثبت نبوده و میبایست بعنوان دعوای مطالبه وجه اقدام شود.
آیا دروکالتنامه های مع الواسطه باید مدارک مربوط به وکیل واسطه هم پیوست و کنترلشود؟
چنانچه وکالت تفویضی به وکیل دادگستری بااختیار توکیل توسط وکیل واسطه باشد جهت احراز سمت می بایست تصویر تمام اسناد وسلسله روابط از اصیل تا وکیل ارائه و احراز شود.
آیا تعییننشانی خوانده در مورد مطالبه وجه چک بعهده خواهان است؟
اعلام نشانی و محل اقامت به عهده خواهان میباشد و در رویه قضایی غالبا” ماده ۲۲ قانون صدور چک را محدود به امور کیفری میدانند.
آیا هزینهدادرسی وصول شده نیاز به تصدیق دفتر خدمات قضایی دارد؟
با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به دریافتوجه به صورت الکترونیکی در سیستم ثبت می شود و نظر به بند ج ماده ۴۸ قانون برنامهپنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبادله الکترونیکی وجه تجویز شده که کفایت مینماید.
آیا می توانبرای خوانده دعوا اقامتگاه دیگری غیر از نشانی بانکی تعیین کرد؟
با توجه به اینکه تعیین نشانی و محل اقامتخوانده بعهده خواهان می باشد این اختیار را دارد که محل اقامت را غیر از نشانیبانکی تعیین نماید،بدیهی است ابلاغ اوراق می بایست در نشانی اعلامی انجام شود.
آیا می تواندر دادخواست برای خوانده دو نشانی تعیین کرد؟
با توجه به اینکه ابلاغ اوراق فقط در یکنشانی انجام می شود قید دو محل بعنوان اقامتگاه خوانده موجب توقیف دادخواست و صدوراخطار رفع نقص می شود لذا از قید دو اقامتگاه خودداری شود.
چنانچه درگواهینامه عدم پرداخت شماره ملی یا سایر مشخصات ناقص یا اشتباه باشد آیا می تواندادخواست یا شکوائیه تنظیم نمود؟
با ارائه مدارک احراز هویت از قبیل شناسنامهیا کارت ملی نیازی به اصلاح گواهینامه عدم پرداخت نیست مگر اینکه مشخصات مندرج درگواهینامه بانک به نحوی باشد که با شخص دیگری مشابه و ایجاد اشتباه نماید.
آخرین روزمهلت شکایت کیفری چک چه روزی است؟
با توجه به ماده ۴۴۵ قانون آئین دادرسیدادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی با محاسبه شش ماه از تاریخ گواهینامه عدمپرداخت روز اقدام آخرین فرصت برای طرح شکایت می باشد.
آیا طرح دعوادر مورد چکی که فاقد مبلغ باشد ممکن است؟
با توجه به تعریف ماده ۳۱۰ قانون تجارت نظربه اینکه فقدان مبلغ موجب نامعین بودن خواسته می گردد امکان طرح ندارد.
چه کسی حق طرحدعوای مطالبه چک را دارد؟
الف- دارنده چک که همان اولین آورنده به بانکو مندرج در ماده ۱۱ قانون صدور چک است ب- منتقل الیه یعنی کسی که به طریق اطمینانآور چک پس از برگشت به او انتقال یافته است
چنانچه علتعدم پرداخت وجه چک دستور عدم پرداخت باشد علیه چه کسی می توان شکایتنمود؟
با توجه به ماده ۱۴ قانون صدور چک چنانچهحساب موجودی داشته و عدم پرداخت ناشی از دستور باشد شکایت کیفری علیه دستور دهندهخواهد بود.
آیا مطالبهخسارت تأخیر تأدیه مستلزم پرداخت هزینه دادرسی می باشد؟
چنانچه مطالبه خسارت تأخیر تأدیه ضمن دعوایمطالبه وجه مطرح شده باشد با توجه به اینکه از متفرعات و توابع دعوای اصلی می باشددر رویه جاری هزینه مستقلی در زمان تقدیم دادخواست اخذ نمی شود.
چنانچه قبلاراجع به موضوع چک حکم صادر شده باشد درخواست تأخیر تأدیه به کدام مرجع داده میشود؟
با توجه به تبصره الحاقی به ماده ۲ قانونصدور چک چنانچه راجع به موضوع چک قبلا” از دادگاهی حکم صادر شده باشد دعوای مطالبهخسارت نیز از همان دادگاه درخواست می شود.
چنانچه شاکیعلاوه بر شکایت کیفری درخواست تأمین خواسته نیز داشته باشد چگونه اقدام خواهدشد؟
با عنایت به اینکه درخواست تأمین خواسته درعناوین اتهامی وجود ندارد انتخاب این خواسته بعنوان یکی از عناوین ممکن نمی باشد ومی بایست در متن شکوائیه به آن اشاره شود.
چنانچه شاکیدرخواست ممنوع الخروج شدن متهم را داشته باشد چگونه در شکایت کیفری به آن اشاره میشود؟
این درخواست می بایست در متن شکوائیه مطرحشود.
آیا دفاترخدمات قضایی الزاما” از کلیشه های موجود باید استفاده کنند یا آنچه مراجعین درخواستمی نمایند؟
کلیشه های موجود جهت تسهیل و یکسان سازی بودهو چنانچه خواهان یا شاکی متقاضی تحریر متن دیگری باشد ضمن مشاوره و راهنمایی متنمورد تقاضا وارد می شود.
چنانچه مبلغهر یک از چک ها کمتر از پنجاه میلیون ریال باشد لیکن به موجب یک دادخواست تقدیم وجمع مبالغ بیش از پنجاه میلیون ریال باشد صلاحیت رسیدگی با کدام مرجع خواهدبود؟
در صورتی که به موجب یک دادخواست بتوان وجهچند چک را مطالبه نمود جمع مبالغ بعنوان بهای خواسته و مبنای صلاحیت خواهد بود لذادر چنین موردی رسیدگی به موضوع در صلاحیت دادگاه خواهد بود.
در مورد چکهای صادره عهده بانک های ایرانی مستقر در خارج از کشور، شکوائیه به کدام دادسراارسال می گردد؟
رسیدگی به این موضوع مربوط به ناحیه ۱۲دادسرای تهران می باشد که در حال حاضر دادسرای ناحیه ۱۱ امور شکوائیه مربوط بهاین ناحیه را انجام می دهد.
آیا ارائه خدمات قضایی در دفاتر تابع قواعد مربوط به صلاحیت مراجع قضایی است؟
دفاتر خدمات قضایی در پذیرش دادخواست یا شکوائیه تابع قواعد مربوط به صلاحیت مراجع قضایی نمی باشندو می توانند خدمات قضایی مربوط به خارج از حوزه قضایی محل استقرار خود را انجام دهند و در واقع ارائه این خدمات به منظور تسهیل امور مراجعین بوده است لیکن در ارسال شکوائیه یا دادخواست باید توجه داشته باشند که مرجع قضایی صلاحیتدار را انتخاب نمایند
 

نویسنده: یعقوب سلامتی ׀ تاریخ: شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , iraninternationallaw.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com

پیچک